I de seneste år er der dukket flere og flere nye firmaer der bruger fornavne, og det er en populær strategi. Lige fra ‘Alexa’ og ‘Siri’ til ‘Lola’ – en hel stribe af virksomheder er hoppet på den samme dille, det er blevet in for firmaer at introducere dem selv til kunderne med et fornavn, da det gør virksomhedens navn mere tilgængeligt og derfor mere troværdigt. Men det kan både gå rigtig godt, men kan også have knap så heldige (og nogle gange meget uheldige) udfald.
Der er ikke så mange der bruger Siri i Japan
Siri er et navn vi alle sammen kender godt som den personlige assistent fra Apple. Navnet Siri er et almindeligt svensk pigenavn, men når det tales højt, lyder det ligesom det japanske ord for “røv”.
Der er dog også en lang række gode eksempler på firmaer der har været heldige med at bruge fornavne. Irma er ikke bare Danmarks ældste dagligvarekæde og det andet ældste supermarked i Europa, det er også et udbredt fornavn herhjemme. Stifteren af Irma hed dog ikke selv Irma, hun hed Karen. Karen Marie Schepler.
Et andet firma der har et populært fornavn som vi kender her i Danmark er Maria Casino. Maria Casino er et velkendt online casino i Danmark, der tilbyder alt lige fra et live casino med de mest populære kort- og bordspil til slots og masser af bingo varianter.
I USA opkaldes børn efter firmaer
I USA er der en del forældre der har valgt at opkalde deres børn efter store firmaer som Nike, Prada og Gucci. Den trend er ikke slået igennem herhjemme, så der er stadig ingen Lego eller Grundfoss der løber rundt derude på legepladserne, men man må til gengæld godt kalde sine børn både Gandalf, Jesus og Altan, så det kan være at det kommer.
Når det går helt galt
I 2013 blev den belgiske chokolade producent “Italio Suisse” rebranded. Virksomheden, der havde eksisteret siden 1923, var ikke længere tilknyttet hverken Italien eller Schweiz, så i stedet ændrede de navnet til “ISIS Chocolates.” Navneskiftet kom imidlertid på et uheldigt tidspunkt, fordi et år senere begyndte terroristgruppen med samme navn at dominere internationale nyhedsoverskrifter.
Det er altså umuligt at forudsige, om nogen eller noget med dit firmanavn pludselig vil chokere nationen eller verden, men at bruge et menneskeligt navn kan måske være at friste skæbne. Der er dog også en række succeshistorier man ikke kan betvivle, og et smukt firmanavn, der er inspireret af et berømt teaterstykke.
Succeshistorien
Den spanske tøj forhandlerkæde Zara har mere end 3.000 butikker i 96 lande og er kendt for deres evne til at udvikle et nyt produkt og få det frem til butikkerne inden for to uger, mens andre detailhandlere tager seks måneder. Navnet Zara er den engelske form for navnet Zaïre, der er den centrale karakter af Voltaires stykke 1732 Zaïre (The Tragedy of Zara). Voltaire kan have været påvirket af det arabiske navn Zahra.